Als ik leraar was, dan zou ik nu óók staken

Lieven Boeve, de halve pastoor die u hierboven ziet, is de ‘topman van het katholiek onderwijs’. Waarom ze hem zo nog altijd noemen, is mij een raadsel, want deze wansmakelijke bleeksmoel vertegenwoordigt vooral de belangen van de moslims in het katholieke onderwijs. Als het van hem afhangt, dan komen er aparte gebedsruimtes voor moslims, aparte schooluitstapjes voor moslims, halalvoeding, aparte islamlessen en hoofddoeken alom.

Alsof dat nog niet genoeg is, pleit deze ‘pezewever’ er ook nog voor om ‘slechte’ leerkrachten (hij bedoelt: leerkrachten die niet naar zijn dictatoriale pijpen dansen) snel te kunnen ontslaan. Als ik leraar was, dan zou ik nú meteen in staking gaan tot die halve imam hierboven was afgezet. Vóór ik voltijds schrijver en scenarist werd, heb ik een tijdlang lesgegeven, onder meer in het atheneum in Antwerpen. Ik spreek nu van minstens 30 jaar geleden.

Ook toen al zaten er in iedere klas wel enkele Marokkanen of Turken, en ook toen al weigerden die zich pertinent te integreren. Nederlands spraken ze zelden of nooit, en nooit, maar dan ook NOOIT heb ik op ouderavonden een moslimvader of een moslimmoeder gezien. Ook toen al was het een gaan en komen van ‘inspecteurs’ die er hun beroep van hadden gemaakt om leerkrachten het leven zo zuur mogelijk te maken, en wie – zoals ik – in de tegenaanval ging, kon zich aan allerlei pesterijen verwachten. Zo herinner ik mij een inspecteur, die ik in mijn roman De Gek op de Heuvel onder de naam ‘Stroeven’ (tiens, lijkt wat op Boeve…) heb opgevoerd, die mij als schietschijf had uitgekozen. Na een urenlange ‘discussie’ tijdens dewelke ik stevig weerwerk bood, maakte hij een einde aan het gesprek en riep dat hij heel binnenkort ‘zeker terug ging komen!’ Maar die belofte heeft hij niet gehouden. Want een week later hing er een overlijdensbericht op het prikbord in de leraarskamer. Stroeven had een fatale hartaanval gehad. Een leugenaar was hij dus óók nog! Mijn beslissing om, al na amper enkele jaren, definitief te stoppen met lesgeven, is de beste die ik ooit heb genomen.

Boeve lijkt mij een ‘Stroeve(n)’ in het kwadraat. Ik stel hem mij voor als een man die thuis niks te zeggen heeft, die zich met veel geslijm en gatlikkerij hogerop heeft gewerkt, en nu – eindelijk, eindelijk! – mensen naar zijn kromme pijpen kan laten dansen. Nu al is er een schromelijk tekort aan leerkrachten, en degenen die het met veel inzet en idealisme toch proberen vol te houden, gaan gebukt onder de stress, de frustraties en een volkomen gebrek aan respect (in de eerste plaats van hun ‘bazen’). Als het opperhoofd van het katholiek onderwijs zo verder doet, voorspel ik dat hij over enkele jaren niemand meer zal kunnen ontslaan, gewoon omdat niemand de rotjob van leerkracht nog zal willen doen.

Boeve ziet eruit als een bleke, ongezonde koorknaap (het zou me niks verbazen dat hij ook een of andere kwaal onder de leden heeft of meer masturbeert dan goed voor hem is), maar hij heeft de koele, gevoelloze blik van een ‘killer’. Boeve, dat zie je zo, is iemand die over lijken gaat. Zijn liefde en bewondering voor de islam zijn niet toevallig. In het geheim benijdt hij immers al die imams en ‘geestelijke leiders’ voor wie iedereen siddert en beeft, en die hun onderdanen met één goed gerichte fatwa kunnen vernietigen.

Beste leerkrachten: laat u niet doen, bijt van u af, verweer u, sla terug en sla hard. U heeft geen verrader als Boeve nodig; integendeel, het onderwijs heeft U nodig! U staat veel sterker dan u denkt. Gebruik die macht om u te ontdoen van dwingelanden en collaborateurs als Boeve. Tirannen gaan altijd maar verder en verder. Tot iemand hen stopt. Ik ben ervan overtuigd, beste leerkrachten, dat u alvast op de volle sympathie van de hele Vlaamse bevolking zult kunnen rekenen.

Bron: ‘Scholen moeten slechte leerkrachten sneller kunnen ontslaan’ – België – Knack.be

2 gedachtes over “Als ik leraar was, dan zou ik nu óók staken

Geef een reactie

