Brigitte Herremans (Broederlijk Delen) redt liever moslims dan christenen

Brigitte Herremans

Brigitte Herremans, van Broederlijk Delen, is niet te spreken over de reddingsactie van bijna 250 christelijke Syriërs uit Aleppo. Zij vindt het een ‘pr-stunt’ van Theo Francken en meent dat moslims voorrang zouden moeten krijgen op christenen. Wat een walgelijk cynisme! BROEDERLIJK DELEN: alweer een organisatie die nooit nog één cent van mij krijgt! Ik stuurde haar volgend mailtje:

Mevrouw Herremans,

Mijn vrouw en ik zijn tegenover Broederlijk Delen altijd heel gul geweest. Maar dat is vanaf vandaag gedaan. Geen cent meer geven we nog aan uw organisatie, na wat u heeft verklaard over de redding van bijna 250 Syrische christenen. Dit een pr-stunt noemen of suggereren dat moslims voorrang zouden moeten krijgen, getuigt van een cynisme dat ons doet walgen.

Met weinig hoogachting

Hieronder vindt u het antwoord dat ik ontving van B. Herremans:

Geachte mijnheer Vermeiren,

Wij begrijpen dat u misnoegd bent over het standpunt van Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen over de reddingsoperatie van 244 christenen uit Aleppo. Elke poging om bedreigde Syrische bevolkingsgroepen bescherming te bieden juichen wij uiteraard toe, we waarderen dan ook de geleverde inspanningen. Tegelijk is het onze zorg dat het vreedzaam samenleven tussen verschillende bevolkingsgroepen in Syrië zelf ondersteund wordt. Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen hebben daarom bekommernissen over de Belgische reddingsoperatie van christenen uit Aleppo. Als christelijke organisaties die actief zijn rond het Midden-Oosten verdedigen Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen de rechten van christenen en andere geloofsgemeenschappen in de regio. Vanuit onze christelijke overtuiging komen we op voor alle slachtoffers van onrecht en geweld. Daarom benadrukken we dat religie geen criterium kan zijn in het kader van het toepassen van het asielrecht. Het criterium is kwetsbaarheid. Dat is ook de geest van de Conventie van Genève. We geloven dat onze inzet voor mensenrechten en democratie wars van religie of etniciteit moet zijn. Zolang de grootschalige schendingen van het internationaal recht in de regio blijven doorgaan, kan er geen veiligheid voor de christenen zijn. Acties die focussen op religieuze minderheden, in dit geval de christenen, kunnen contraproductief werken. Daarom pleiten we voor een beleid dat burgerschap en diversiteit promoot.

Met vriendelijke groet,

Brigitte Herremans

Hieronder mijn reactie:

Mevrouw Herremans,

Ik kan uw standpunt absoluut niet delen. Dagelijks worden duizenden moslims naar Europa gehaald. Meer dan eens is het trouwens al gebeurd dat christenen tijdens de overtocht gewoon over boord worden gesmeten en verdronken. Toen heb ik Broederlijk Delen niet gehoord. Christenen worden in Syrië, Irak, Libië… op een afschuwelijke manier vervolgd. Ze worden gegeseld, gekruisigd, verminkt of onthoofd, in naam van hun geloof. Dat u van de reddingsoperatie van 244 christenen een ‘politieke’ kwestie probeert te maken, is te cynisch voor woorden. Ik begrijp ook niet wat u bedoelt wanneer u schrijft dat reddingsacties gericht op religieuze minderheden ‘contraproductief’ kunnen werken. Wat ik wél afleid uit uw woorden, is dat u duidelijk voorrang wil geven aan vervolgde moslims. U wil immers ‘diversiteit promoten’, zoals u zelf schrijft. Dus liever moslims dan christenen. En dat terwijl zelfs u moet beseffen dat de grote aantallen islamieten in het Westen voor almaar toenemende (culturele, sociale en religieuze) problemen zorgen. Door uw uitlatingen krijgt zelfs de naam ‘Broederlijk Delen’ voor mij opeens een bijzonder wrange bijsmaak. Ik sta daar trouwens niet alleen in, want vandaag heb ik al heel wat mensen ontmoet die gechoqueerd waren door uw woorden. Voor uw organisatie blijft mijn deur vanaf nu dan ook gesloten.

Geef een reactie

